Proiect didactic
Data 14.01.2019
Instituția Liceul Teoretic Recea
Obiectul Informatica
Subiectul Structura calculatorului
Tipul lecției De sinteză și evaluare
Durata lecției 45/
Profesor Suleac Ludmila
Sc4 Identificarea
și descrierea părților componente ale calculatorului;
Sc5
Clasificarea calculatoarelor;
Sc6
Utilizarea corectă a termenilor specifici informaticii în enunțuri
și comunicări.
Obiectivele lecției. La finele lecției elevii vor fi capabili:
O1 Să identifice unitățile funcționale ale
calculatorului;
O2 Să descrie componentele calculatorului și să
explice funcționalitatea lor;
O3 Să reprezinte componentele calculatorului cu
ajutorul corpurilor geometrice;
O4 Să reprezinte și să explice interconexiunile
dintre componentele calculatorului;
O5 Să clasifice dispozitivele periferice ale
calculatorului în funcție de destinația lor.
O6 Să clasifice
calculatoarele în dependență de parametrii tehnici și economici.
O7 Să demonstreze abilități de lucru în
grup și pereche.
Strategii didactice:
ü
Metode de învăţământ:
-
metode de comunicare orală: conversaţie, explicaţia, problematizare;
-
metode de acţiune: exerciţiul;
ü
Procedee de instruire:
·
Conversaţia de consolidare;
·
Problematizare prin crearea situaţiilor problemă;
·
Exerciţii de consolidare;
ü Mijloace de învăţământ: fişele elevilor, testul formativ cu proba.
ü Forme de organizare: frontală, individuală, în perechi, în grup.
ü Forme de dirijare a învăţării:
·
Dirijată de profesor sau prin materiale didactice;
·
Independentă;
ü Resurse materiale:
·
Fişe de lucru
·
material bibliografic:
-
Anatol Gremalschi, Grigore Vasilache, Ludmila Gremalschi, INFORMATICA,
manual pentru clasa cl. VII-a, Editura Ştiinţa, 2008.
ü
Metode de evaluare:
-
evaluare sumativă, evaluare reciprocă,
autoevaluare.
Demers educațional
|
Etapele lecției
|
Activitatea
profesorului
|
timp
|
Activitatea
elevului
|
Metode de lucru
|
Forme de
organizare
|
I
|
Moment
organizatoric
|
Salutarea. Verificarea absențelor. Asigurarea unei
atmosfere adecvate de lucru.
Profesorul propune elevilor un citat: "Computer-ul
este o unealtă, ca şi ciocanul, pentru a-i ajuta pe oameni în strădaniile
lor, nimic mai mult." (James S.
Trefil)
(anexa 1)
|
2/
|
Se pregătesc pentru lecție.
Citesc citatul, încearcă să-l comenteze.
|
Discuie euristică
|
Frontal
|
II
|
Actualizarea
|
Clasa este organizată în grupe. Fiecare grup va arunca
zarul. În dependență de număru de puncte pe zar v-a primi însărcinarea.
(anexa 2, 3)
|
5/
|
Elevii aruncă zarul. Primesc plicul cu însărcinarea
sub numărul care corespunde numărului de puncte acumulate.
Îndeplinesc însărcinarea
|
Problematizare
|
Lucrul pe grupe
|
III
|
Anunțarea temei
și a obiectivelor.
|
Profesorul anunță tema și obiectivele (diapozitiv 6)
|
2/
|
Elevii notează tema în caiete.
|
Conversație
|
Frontal
|
IV
|
Realizarea
coninutului
|
1.Profesorul propune elevilor o fișă de evaluare.
Explică modalitatea de realizare a evaluării. (anexa 2)
2. Profesorul propune elevilor câteva ghicitori
despre calculator și componentele lui. (diapozitivul 8)
3. profesorul propune elevilor să prezinte
proiectele realizate
|
10/
2/
15-20/
|
1. Elevii examinează atent fișele. Rezolvă itemii propuși.
2. Schimbă fișa cu colegul din dreapta pentru evaluarea reciprocă.
(răspunsurile vor fi afișate la ecran )(diap. 7)
Elevii ghicesc ghicitorile.
Elevii prezintă proiectele realizate (modelul
calculatorului, gazeta de perete)
|
Fișă de evaluare
Joc de înviorare
Proiectul
|
Individual
În perechi
Frontal
Pe grupe
|
V
|
Bilanțul lecției
|
Profesorul cu ajutorul tehnicii: am știut, am aflat,
vreau să știu face bilanțul lecției
Profesorul anunță regulile de notare.
(*)Tehnica RAI va fi utilizată pentru
analiza-sinteză a materiei studiate.
|
3/
3/
|
Elevii completează fișele propuse de profesor (anexa
3)
Aruncă mingea, pun întrebare/ prinde mingea,
răspunde.
|
Autoevaluare
Discuție euristică
|
Individual
Frontal
|
VI
|
Asigurarea
transferului și a retenției
|
De alcătuit o poezioară, ghicitoare, povestioară
despre calculator.
|
|
Notează în agende.
|
|
|
Grilă
de evaluare a produsului (model)
Nivelul
de îndeplinire
a criteriilor desemnate
Criteriile
de evaluare
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Cunoștințe la conținut
|
Modelul
realizat arată că elevii au înțeles perfect conținutul
|
Modelul
realizat arată că elevii au înțeles conținutul
|
Modelul
realizat arată că elevii au înțeles parțial conținutul
|
Modelul
realizat arată că elevii nu au înțeles conținutul
|
Competențe TIC
|
Elevii au
realizat perfect conexiunile și interconexiunile între componentele
calculatorului
|
Elevii au
realizat conexiunile și
interconexiunile între componentele calculatorului
|
Elevii au
realizat parțial conexiunile și interconexiunile între componentele
calculatorului
|
Elevii nu
au realizat conexiunile și interconexiunile între componentele calculatorului
|
Aspectul
|
Modelul
calculatorului este realizat corect, cu respectarea proprietăților corpurilor
geometrice și a proporțiilor
|
Modelul
calculatorului este realizat corect, cu respectarea parțială a proprietăților
corpurilor geometrice și a proporțiilor
|
Modelul
calculatorului este realizat corect, cu respectarea parțială a proprietăților
corpurilor geometrice, dar fără respectarea proporțiilor.
|
Modelul
calculatorului este realizat fără
respectarea proprietăților corpurilor geometrice și a proporțiilor
|
Comunicare orală
|
Elevii au
explicat pe larg și corect, folosind
un limbaj aferent structura și funcționalitatea calculatorului
|
Elevii au
explicat corect, folosind un limbaj
aferent structura și funcționalitatea calculatorului
|
Elevii au
explicat corect, folosind unele elemente ale limbaj aferent structura și
funcționalitatea calculatorului
|
Elevii nu
au explicat structura și funcționalitatea calculatorului
|
Gîndire critică
|
Elevii au
folosit cunoștințe și abilități de reflecție, pentru a face concluzii și
deducții necesare în realizarea proiectului, verificînd și veriditatea lor.
|
Elevii au
folosit cunoștințe și abilități de reflecție, pentru a face concluzii
necesare în realizarea proiectului, verificînd și veriditatea lor.
|
Elevii au
folosit cunoștințe și abilități de reflecție, pentru a face unele concluzii
necesare în realizarea proiectului, verificînd și veriditatea lor.
|
Elevii nu
au putut face concluziile și deducțiile necesare în realizarea proiectului.
|
Grilă
de evaluare a produsului (gazeta de perete)
Criteriile de evaluare
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Cunoștințe la conținut
|
Gazeta de
perete realizată arată că elevii au înțeles perfect conținutul
|
Gazeta de
perete realizată arată că elevii au înțeles conținutul
|
Gazeta de
perete realizată arată că elevii au înțeles parțial conținutul
|
Gazeta de
perete realizată arată că elevii nu au înțeles conținutul
|
Scop și temă
|
Gazeta de
perete realizată are un scop și o temă, congruientă temei proiectului, care
reflectă perfect conținutul.
|
Gazeta de
perete realizată are un scop și o temă, care reflectă perfect conținutul.
|
Gazeta de
perete realizată are un scop și o temă, care reflectă parțial conținutul.
|
Gazeta de
perete realizată nu are un scop și o temă, care ar reflecta conținutul.
|
Design
|
În
realizarea gazetei de perete au fost selectate foarte corect culorile,
unghiul de reprezentare a corpurilor, proporționalitatea, astfel obținînd un
aspect atractiv și pe înțeles
|
În
realizarea gazetei de perete au fost selectate corect culorile, unghiul de reprezentare a
corpurilor, proporționalitatea, astfel obținînd un aspect interesant
|
În
realizarea gazetei de perete au fost folosite culori, reprezentate corpuri, astfel obținînd un aspect simplu
|
În
realizarea gazetei de perete au fost folosite culori, reprezentate corpuri, astfel obținînd un aspect simplu
și nu prea pe înțeles.
|
Organizare și echilibru
|
Gazeta de
perete este bine echilibrată, creînd cu componentele sale un mesaj tematic
clar
|
Gazeta de
perete este echilibrată, creînd cu componentele sale un mesaj clar
|
Gazeta de
perete este parțial echilibrată, unele componente ale sale conțin un mesaj incorect
|
Gazeta de
perete nu este echilibrată și nu conține nici un mesaj
|
Creativitate
|
Elevii au
folosit texte și imagini originale,
elemente de modelare, care au facilitat înțelegerea conținutului
|
Elevii au
folosit texte și imagini potrivite,
care au facilitat înțelegerea conținutului.
|
Elevii au
folosit texte și imagini, cu care au
încercat să redee conținutul
|
Elevii au
folosit texte și imagini care nu
corespondeau tematicii gazetei de perete
|
Corectitudine
|
Gazeta de
perete nu conține greșeli gramaticale și de executare a desenelor
|
Gazeta de
perete nu conține greșeli gramaticale, dar apar vre-o două greșeli de
executare a desenelor
|
Gazeta de
perete conține cîteva greșeli gramaticale, și vre-o două greșeli de executare
a desenelor
|
Gazeta de
perete conține multe greșeli gramaticale
și de executare a desenelor
|
Gîndire critică
|
Elevii au
folosit cunoștințe și abilități de reflecție, pentru a face concluzii și
deducții necesare în realizarea proiectului, verificînd și veriditatea lor.
|
Elevii au
folosit cunoștințe și abilități de reflecție, pentru a face concluzii
necesare în realizarea proiectului, verificînd și veriditatea lor.
|
Elevii au
folosit cunoștințe și abilități de reflecție, pentru a face unele concluzii
necesare în realizarea proiectului, verificînd și veriditatea lor.
|
Elevii nu
au putut face concluziile și deducțiile necesare în realizarea proiectului.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu